Bieganie to jedna z najprostszych dyscyplin sportowych. Nie potrzeba do niej wymyślnych karnetów czy specjalnego sprzętu. Wystarczą jedynie dobre sportowe buty ( w przypadku kobiet konieczny jest również miękki biustonosz ), wygodne ubranie i przede wszystkim chęci. Niestety bieganie jest też prostą drogą do zniszczenia stawów kolanowych i problemów z sercem.

Jeśli chcesz rozpocząć swoją bezpieczną przygodę z tym sportem musisz pamiętać o kilku ważnych zasadach:

1. Rozgrzewka.

Jest to bardzo ważna część treningu, niestety większa część osób ją po prostu lekceważy. Wystarczy 5-10 minut aby przygotować nasze ciało do wysiłku fizycznego.

2. Nie biegaj codziennie!

Mięśnie i stawy, a w szczególności obciążane kolana  muszą mieć czas na regenerację, w innym wypadku uzyskasz efekt odwrotny od zamierzonego. Biegaj co najmniej co drugi dzień.

3. Nie zaczynaj biegania od biegania.

Brzmi paradoksalnie? Jeśli chcesz  zacząć biegać, musisz zacząć maszerować. Stopy podczas biegu czują ciężar nawet siedmiokrotnie większy od wagi ciała. Poruszaj w żwawym tempie rękoma i nogami.  Następnie dodaj do tego marszobieg,  a na sam koniec - bieg.

4 Najważniejsze nawodnienie!

W czasie biegu organizm spala wodę oraz cenne składniki mineralne, dlatego pamiętaj aby dziennie wypijać min. 2 litry wody mineralnej.

5. Rozciąganie.

 

Jest to równie ważna część co rozgrzewka, bez tego możesz narazić swoje ciało na poważne kontuzje.  Rozciągając się zwiększasz efektywność pracy mięśnia, co powoduje, że regeneracja następuje o wiele wcześniej.  Podczas biegania nasze mięśnie się napinają co powoduje ich skurczenie , co ogranicza przepływ krwi i utrudnia przemianę baterii. Musisz pamiętać też o tym, że skurczony mięsień nie będzie pracował efektywnie.  Tak samo jak w przypadku rozgrzewki starczy 5-10 minut aby nasze ciało było w pełni bezpieczne.