Przeprowadzone w ostatnim dziesięcioleciu badania naukowe potwierdzają, że ludzie żyjący w basenie Morza Śródziemnego odznaczają się mniejszą podatnością na choroby układu sercowo-naczyniowego w porównaniu do ludzi żyjących w głąb kontynentu europejskiego. Wszystko za sprawą odżywiania, które towarzyszy populacjom śródziemnomorskim od pokoleń. Prawdziwość tych badań potwierdza fakt, że formy żywieniowe zalecane w związku z dietą tzw. śródziemnomorską, są zalecane przez większość światowych organizacji zdrowotnych, rządowych czy pozarządowych, włącznie z naszym Ministerstwem Zdrowia. Zbawienny wpływ nienasyconych kwasów tłuszczowych w walce z cholesterolem definiuje tę dietę jako jedną z najzdrowszych i najczęściej polecanych diet na świecie. Czymże więc jest?

 

 

Dietę śródziemnomorską nazwać można dietą wysokowęglowodanową, z dużą zawartością błonnika i nienasyconych kwasów tłuszczowych.  Wypracowane południowe zwyczaje żywieniowe, zwłaszcza mieszkańców greckich wysp, były punktem wyjścia do opracowania modelu żywienia jak najbardziej zbliżonego do tego, który dla mieszkańców dawnej Hellady jest czymś klasycznie naturalnym. Do stworzenia modelu zdrowego żywienia posłużyła opracowana w 1993 piramida żywieniowa, która w sposób obrazowy miała przekazać co i w jakich proporcjach należy spożywać, aby w sposób skuteczny uniknąć problemów związanych z chorobami serca czy układu krążenia. Przyjrzyjmy się więc, co ta piramida zawiera.

Jak widzimy, u dołu piramidy zwraca się nam uwagę na bardzo istotny element bezpośrednio z żywieniem nie związany. Otóż ważnym elementem zdrowego trybu życia jest aktywność ruchowa i to ona musi być bodźcem, który uświadamiał nam będzie jak ważne przy zdrowej i silnej sylwetce jest zdrowe odżywianie się. Powyżej zobrazowano produkty, które w sposób zdecydowany powinny dominować w naszej diecie. Są więc to: owoce, warzywa, całe ziarna, orzechy, fasola, pozostałe rośliny strączkowe i nasiona, oliwa z oliwek, przyprawy ziołowe (unikanie soli). Powyżej tej grupy produktów znajdują się ryby i owoce morza, których spożywanie zaleca się co najmniej dwa razy w tygodniu. Następnie znajdują się: drób, jajka, sery i jogurty w porcjach zredukowanych z dziennych do tygodniowych. Na samym szczycie piramidy znajdują się produkty, których najmniej powinno znajdować się w stosowanej diecie, a więc mięso czerwone i słodycze w każdej postaci. Należy pić duże ilości wody, nie jest zabronione też picie wina, oczywiście w ilościach, które nie będą stanowić niebezpieczeństwa dla zdrowia. Piramida określa proporcje, w jakich produkty na niej zamieszczone należy spożywać.

Piramida żywieniowa ma uzmysławiać, co należy w dzisiejszych czasach traktować jako standard w zdrowym odżywianiu się, nie tylko w trakcie jakiegoś określonego procesu odchudzania, ale głównie dla wyrobienia nawyku, który będzie naszym sposobem na zdrowe żywienie przez całe życie. Zaznaczyć tutaj należy, że osoby, które myślą, że stosowanie diety śródziemnomorskiej może w krótkim czasie przyczynić się do utraty sporej ilości kilogramów, mogą czuć się po czasie zawiedzeni. Dieta ma głównie zmieniać niezdrowe nawyki i kierować je na tory, które skutecznie będą uświadamiać nam, które produkty pozwalają nam żyć w zdrowiu, chociaż długofalowe stosowanie się do zaleceń wynikających z piramidy przyczyniać się będzie również do gubienia niechcianych przez nas ciężarów.

Chociaż przez niektórych adwersarzy dieta śródziemnomorska nazywana bywa dietą ubogich, to właśnie jej prostota i powrót niejako do żywieniowych korzeni, mogą świadczyć o jej coraz szerszej popularności. Potrzeba zdrowia, która jest czymś naturalnym we współczesnym świecie, eliminuje w sposób obligatoryjny nasze niezdrowe nawyki. Coraz szersza świadomość tego, jak żyjemy i co spożywamy, ma wpływ na nasze całościowe postrzeganie zdrowia, jako wartości nadrzędnej. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że również występowanie chorób nowotworowych w społeczeństwach śródziemnomorskich jest znacznie mniejsze, aniżeli w krajach europy środkowej czy zachodniej. Może więc warto przekląć wszelkie Fast-foodowe rewelacje z zachodu i powrócić na łono natury, by żyć w szczęściu i w pełnej sprawności.