Podczas wyboru metody zdrowego żywienia zawsze największe obawy budzą w nas te, które wymagają od nas maksymalnego zaangażowania w proces utraty wagi oraz zmuszają do ciągłej i rygorystycznej pracy. Coś takiego jest w nas, że odruchowo odrzucamy rzeczy, które z pozoru wydają się nam nie dla nas, w swej konstrukcji jakby stworzone zostały dla zupełnie innej grupy ludzi. Zapoznajemy się z nimi najpierw, potem szybciutko analizujemy, a następnie odrzucamy. Dlaczego się tak dzieje? Ano zapewne nieświadomie wypieramy rzeczy, które budzą w nas lęki, rodzą pytania czy podołamy, czy się nie ugniemy pod ciężarem obowiązkowości. I już na starcie stajemy w zasadzie w obliczu porażki, która może przekreślić na zawsze nasze chęci. Dlatego ważne jest, aby przed wyborem tak rygorystycznej metody, jak dieta 1000 kalorii posiąść wpierw tego świadomość. A gdy już się zdecydujemy, wówczas musimy już w postanowieniu naszym trwać.

 

W związku z tym, że plan żywieniowy tzw. 1000 kalorii wymaga dość szczególnej samodyscypliny, nie jest on zalecanym powszechnie planem. Nieprawidłowo stosowany, może powodować różne niepotrzebne komplikacje, takie jak niedożywienie, zmęczenie, utrata masy mięśniowej zamiast tłuszczowej. Dlatego ważne jest, aby stosować tę dietę po konsultacjach ze specjalistą, który dobierze w sposób optymalny nasze menu. 

Zasadą naczelną diety 1000 kalorii jest spożywać mniej kalorii aniżeli dziennie organizm zużywa. Przyjmuje się, że wartość odżywcza spożywanych produktów powinna mieścić się właśnie w przedziale 1000 - 1200 kcal. Chociaż można by przyjąć, że zasadą diety jest : mniej jeść!, to jednak jest to trochę bardziej skomplikowane, aniżeli na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać. Bo w tej metodzie ważne jest zarówno to w jakich ilościach spożywamy i o jakiej wartości energetycznej, ale jest też ważne to , co spożywamy, aby dostarczać organizmowi wszystko to, co niezbędne dla jego prawidłowego funkcjonowania. Zdecydowanie należy odłożyć kalorie, które są tzw. pustymi kaloriami, jak na przykład słodycze czy alkohol. To z diety musi być wyeliminowane, dlatego, że organizm jest właśnie takimi pustymi kaloriami dość znacznie oszukiwany, co prowadzić może do różnorakich zaburzeń związanych z procesem żywieniowym, jak chociażby do zwykłego wycieńczenia organizmu spowodowanego niedożywieniem. Jakość i ich wartość pozaenergetyczna spożywanych produktów jest więc wyznacznikiem powodzenia stosowania tej metody.

 

Dla stworzenia konkretnego już planu żywieniowego przyjmuje się, że na ok. 1000 przyjmowanych kalorii w ciągu dnia od 20-35% mogą stanowić kalorie pochodzące z tłuszczów. W diecie nie może być więcej niż 300mg cholesterolu dziennie, natomiast bardzo ważne jest spożywanie owoców i warzyw. Owoce i warzywa zawierają bardzo małą ilość kalorii, za to większość z nich jest bogata w błonnik i wodę, co jest nie bez znaczenia, dlatego, że pokarmy bogate w wodę przyczyniają się rónież do poczucia sytości i oddalają niebezpieczeństwo przejadania się. Plan żywieniowy należy mieć przyjęty z góry, tzn. ważne jest abyśmy znacznie wcześniej wiedzieli co i w jakich ilościach będziemy spożywać, ażeby wyeliminować chociażby z naszych zapasów produkty, które mogą nam służyć doi takiego klasycznego podjadania. Mamy też możliwość wcześniejszej oceny, czy w naszym 1000 kalorii znajdzie się wszystko to, czego nasz organizm bezsprzecznie wymaga.

Wspomnieliśmy, że zasadą diety jest spożywać mniej kalorii, aniżeli organizm potrafi w ciągu doby spalić. To bardzo istotne, ponieważ w momencie przekraczania pewnych norm aktywności, czy też stosowania wyczerpujących ćwiczeń, skala zapotrzebowania dobowego w energię może rosnąć.Wówczas należy określić sobie pułap, który będzie miał ten sam efekt. Widzimy więc, że stosowanie tej metody nie jest wcale takie proste i wymaga naszego całkowitego zaangażowania dla pozyskania zamierzonych efektów. 

 

Nie jest to też dieta błyskawiczna. Za optymalne przyjmuje się, jeśli organizm będzie wytracał około 1 kilograma w ciągu tygodnia, oczywiście przy założeniu, że nie będzięmy się katować klasyczną głodówką, dlatego że z dietą 1000 kalorii ma to niewiele wspólnego, natomiast może wprost prowadzić do efektu yo-yo, a o jego szkodliwym działaniu powiedziano już chyba wszystko. Można dla tej diety ułożyć hasło: lepiej mniej, a o jego znaczeniu przekonamy się już po kilku miesiącach. Stosowanie tej metody żywieniowej będzie skuteczne i bezpieczne tylko w wypadku bezwzględnego stosowania się do jej reżimów, z oczywistym zachowaniem zdrowego rozsądku, który pozwoli nam trzeźwo oceniać, czy dieta ta jest dla nas pomocna, czy też zwyczajnie prowadzi do destruktywnego oddziaływania na nasz organizm.