Dieta kapuściana nazywana bywa w Polsce dietą prezydencką. Dlaczego? Otóż były prezydent Polski pan Aleksander Kwaśniewski swego czasu szczycił się dość szybką utratą swojej znacznej wówczas nadwagi. Prasa plotkarska przypisała to zjawisko stosowanej przez pana prezydenta diecie, wówczas jeszcze mało spopularyzowanej zwanej kapuścianą. Zainteresowanie dietą błyskawicznie wzrosło, a sama dieta otrzymała z czasem ów "prezydencki" przydomek. Sama dieta jest dietą dość młodą, albowiem opracowaną około 20 lat temu przez norweskich lekarzy z zaleceniem do stosowania przez osoby ze schorzeniami związanymi z układem krążenia i sercem.

 

Głównym i podstawowym składnikiem diety kapuścianej jest jak sama nazwa wskazuje kapusta. Dieta może przyczynić się do utraty znacznej ilości zbędnych kilogramów w bardzo szybkim tempie, co dla wielu zwłaszcza pań chcących szybko schudnąć może wydać się bardzo atrakcyjne. Jej stosowanie polega w zasadzie na codziennym spożywaniu jej głównego składnika pod postacią zupy kapuścianej zwanej popularnie kapuśniakiem. Uzupełnianie diety w ciągu jej stosowania powinno się ograniczać raczej do kiilku wybranych składników, które nie będą w stanie zakłócić jej prawidłowego przebiegu (odrobina owoców z wyłączeniem bananów w pierwszych dniach stosowania, następnie warzywa, można też małe porcje chudego mięsa wołowego). W związku z tym, że dieta oparta w głównej mierze na kapuście jest bardzo uboga w składniki odżywcze zaleca się, aby jej stosowanie ograniczyć do 7 dni, a następnie zaprzestać jej stosowania przynjmniej na okres kilku miesięcy. Sama zupa kapuściana jest dość sycąca co pozwala na niedopuszczanie np. do uczucia głodu, co nieraz ma miejsce podczas stosowania innych programów żywieniowych.

Pamiętać też należy, aby nie wracać w sposób gwałtowny do swoich nawyków żywieniowych z okresu przed dietą, ponieważ może to wywołać niepożądany przecież efekt yo-yo i w rezultacie doprowadzić do znacznego przyrostu wagi. Specjaliści szacują, aby okres wracający po diecie kapuścianej w ilości kalorycznej uzupełniał ją o jakieś 300 kcal tygodniowo, co może pomóc w utrwaleniu zrzuconej wagi. Wiąże się to jednak z przyjęciem kolejnego reżimu dietetycznego, co w dłuższym okresie czasu może wywołać efekt zniechęcenia.  Zreasumujmy teraz dietę określając jej zalety i wady. 

Zalety:

  • możliwiość szybkiej utraty wagi w bardzo krótkim okresie czasu
  • stosowanie mało skomplikowanego jadłospisu 

Wady:

  • brak wielu ważnych składników odżywczych w diecie a co za tym idzie możliwość bardzo krótkiego (do 7 dni) jej stosowania
  • możliwość powstawania wzdęć u niektórych osób

 

Oczywiście przepis na smaczny i zdrowy kapuśniak znajdzie się w dziale z przepisami.