Jest rzeczą wiadomą nie od dzisiaj, że mięśnie są aktywnymi spalaczami kalorii w stopniu znacznie większym, aniżeli tłuszcz. Przeprowadzane badania wielokrotnie udowadniały, że dla sprawnego mężczyzny podnoszącego nieraz ciężary na siłowni następuje dodatkowe  spalanie kalorii w relacji 30-35 kalorii na każdy zdobyty kilogram mięśni tylko w wyniku ich posiadania, a więc bez dodatkowego wysiłku. Pojawiły się niestety ostatnio informacje, że ta optymistyczna wersja badań jest nieścisła.

Niejaki dr Cedric X. Bryant dowodzi, że kilogram mięśni jest odpowiedzialny za samoczynne spalanie zaledwie około 6 kalorii w ciągu doby. Skąd bierze się ta różnica w badaniach? Otóż zamieszanie powstało w wyniku różnych wyników uzyskanych w różnych testach dotyczących zmian metabolizmu po wysiłku fizycznym. Badania zawężały pewne relacje występujące wśród badanych osób, tymczasem ich analiza sugerowała, że istnieje jeszcze wiele zależności wpływających na ludzki metabolizm takich jak płeć, rodzaj aktywności, czy wiek mogących odkształcać wyniki badań.

Podane rozbieżne wyniki badań mogły być dla wielu wierzących, że większa masa mięśniowa pozwala dodatkowo spalać nadmiar kalorii  pewnym szokiem i zarazem przyczyną zniechęcenia do pracy nad sylwetką. Jednakowoż jakiegokolwiek wyniku by nie przyjąć, nie zmienia to istotnego faktu, że sam wysiłek fizyczny niezbędny do budowy tkanki mięśniowej jest aktywnym i istotnym spalaczem zbędnych kalorii. Wiadomo, że do godziny po intensywnym treningu następuje jeszcze spalanie kalorii. Trening siłowy ma również jeszcze inne swoje zalety. Zapobiega na przykład utrzymaniu beztłuszczowej masy ciała bez ryzyka zmian w wyglądzie zewnętrznym, co dzieje się na przykład w wyniku intensywnych diet czy też zwyczajnego procesu starzenia. Zmienia tym samym wygląd ciała nadając mu cech zdrowych i dających się łatwo modelować. Trening siłowy wzmacnia i buduje nie tylko mięśnie, jest odpowiedzialny za wzmacnianie tkanki łącznej oraz kości. Pozwala również na poprawę koordynacji ruchowej i panowanie nad stabilnością naszego ciała. Jednym słowem jak to z ruchem bywa, jest trening siłowy istotnym elementem nie tylko w procesie odchudzania, ale również ogólnie jako ważny punkt poprawiający naszą ogólną kondycję.