O tym jak zbawiennym dla wielu osób borykających się z różnorodnymi dolegliwościami może być bieganie pisaliśmy już w artykule Zaczynamy bieganie. Teraz chciałbym przedstawić w bardziej obszerny sposób zalety jakie może przynieść uprawianie tej formy rekreacji. Mam tutaj na myśli głównie korzyści zdrowotne, ale pamiętać należy, że zdrowe ciało będzie emanacją dobrego samopoczucia i dobrych relacji z otoczeniem. Oczywisty wpływ endorfin ma w tym temacie swoją nieprzeliczalną zasługę.

W związku z tym, że dużo na naszych stronach o odchudzaniu, to od niego zdecydowanie zacznijmy. Bieganie może być  i na pewno dla wielu jest  pomocne w spalaniu zbędnych kalorii, jedna sesja treningowa biegacza może zapewnić spalenie nawet do 600kcal, ale pamiętać przy tym należy, że wynik ten nie jest wyznacznikiem jakichś norm, dlatego że wahania mogą być znaczne i zależne również od tempa i efektywności biegu. Niemniej jednak odchudzający  charakter biegania będzie tutaj się jakoś bronił, chociaż istnieją opinie, że samo bieganie nie poparte żadną dietą nie jest w stanie prowadzić do widocznych efektów pod postacią utraty wagi. Ja jednak skłaniałbym się do tezy pierwszej, albowiem cykliczny wysiłek fizyczny mimo wszystko jeśli nie będzie ujmował nam kilogramów, to na pewno nie będzie nam ich dodawał.

Druga ważna korzyść z biegania to zdrowe serce. Nie od dziś wiadomo, że aktywność, a zwłaszcza jogging, dają naszemu mięśniowi sercowemu olbrzymi trening, który pozwala mu na unikanie wielu zagrożeń takich jak zawał, udar czy choroby układu krążenia.  Poprawiona jakość krążenia wpływa również na poprawę jakości cery poprzez ulepszony transport składników odżywczych w organizmie z jednej strony, a wypłukiwanie szkodliwych toksyn z drugiej. Biegaczom poprawia się również układ odpornościowy. Regularne ćwiczenia biegowe wzmacniają go, co w rezultacie przyniesie wymierne korzyści w postaci zmniejszonej zachorowalności na drobne przeziębienia, różnego typu alergie czy nawet dolegliwości żołądkowe.

Bardzo istotnym czynnikiem jest wpływ biegania na nasz układ kostno-mięśniowy. Regularne bieganie prowadzone z rozwagą i bieżącym monitorowaniem przez lekarzy specjalistów, po dłuższym czasie da o sobie znać w postaci wzmocnionych mięśni i kości, co będzie nie bez znaczenia dla nas w wieku starszym, albowiem znacznie może to obniżyć ryzyko zachorowania na osteoporozę. Pamiętać w tym miejscu należy, aby nie traktować swojego ciała jak niezniszczalnej machiny, która może wszystko. Powinniśmy na bieżąco wykrywać ewentualne  ryzyka związane z uprawianiem przez nas biegania i w miarę możliwości je eliminować, a wówczas wszystko to o czym piszę powyżej będzie w zasięgu ręki.

Ostatnią korzyścią , jaką wyciągnąć możemy z biegania rekreacyjnego jest nasze zdrowie psychiczne. Wielość badań wskazuje na związek między uprawianiem joggingu a poczuciem szczęścia. Związane jest to z wydzielaniem podczas wysiłku fizycznego hormonów zwanych endorfinami. Działają one pobudzająco oraz przeciwbólowo, wprawiają w dobry nastrój i ogólny błogostan. Endorfiny produkowane są w mózgu i rdzeniu kręgowym, a długotrwały wysiłek fizyczne powoduje wzmożone ich produkowanie, co może objawiać się w postaci euforycznego uniesienia powodującego zmniejszone odczuwanie bólu – tzw. euforia biegacza. Biegacze są bardziej odporni na stres, lepiej radzą sobie w sytuacjach wymagających psychicznej odporności. Mniej narażeni są również na stany lękowe. Badania wskazują również, że regularne uprawianie biegania wzmacnia również nasz mózg i przygotowuje do cięższej i wytężonej pracy umysłowej.

 

Wszystko to o czym powyżej mówiliśmy może skłaniać nas do refleksji jednej acz ważnej: bieganie to sposób na osiągnięcie swojego własnego szczęścia, to sposób na życie w zdrowiu i na wojowniczą jego obronę. Na pewno istnieje więcej zalet wynikających z biegania, aniżeli wad. Warto więc ruszyć się i po parkowych skwerach wydeptywać swoje kilometry w poszukiwaniu tego, co dla człowieka jest wartością nadrzędną – zdrowia fizycznego i psychicznego.