Żelazo pełni w organizmie człowieka bardzo ważne funkcje. Przede wszystkim stanowi składnik hemoglobiny, której zadaniem jest dostarczanie tlenu z płuc do wszystkich tkanek. Jest również odpowiedzialne za ich rozwój i regenerację. Organizm potrzebuje go do prawidłowego rozwoju i wzrostu.

 

Średnio w organizmie człowieka znajduje się od 4 do 5 gramów żelaza, z czego blisko 70 procent wchodzi w skład krwi (w postaci hemoglobiny). W ciągu doby tracimy od 0,5 do 1,5 mg tego cennego pierwiastka (rano jest go więcej niż wieczorem). U kobiet jego stężenie spada w trakcie miesiączki oraz w pierwszych tygodniach ciąży, dlatego niezwykle istotna jest jego suplementacja. U mężczyzn poziom żelaza jest wyższy niż u kobiet.

Jakie są objawy niedoboru żelaza?

- zaburzenia rytmu serca

- zawroty głowy

- omdlenia

- szybkie męczenie się

- zaburzenia koncentracji

- niższa odporność

- zły nastrój

- nadmierne wypadanie włosów

- sucha i matowa skóra

- w niektórych przypadkach pojawia się nawet krwawienie z nosa

- niedokrwistość ( niedobór czerwonych krwinek ), zatrzymanie miesiączki w przypadku kobiet. A co za tym wszystkim idzie? Anemia. 

Anemia to stan, który pojawia się, jeżeli liczba czerwonych krwinek lub stężenie hemoglobiny zmniejsza się.  Aby stwierdzić anemię wywołaną niedoborem żelaza, stosuje się proste badanie krwi, mierzące ilość hemoglobiny i liczbę czerwonych krwinek. W przypadku anemii wywołanej niedoborem żelaza liczba czerwonych krwinek będzie niższa od normy. Krwinki mogą także być mniejsze niż zwykle. Lekarz może także przeprowadzić badanie fizyczne, aby potwierdzić przyczynę anemii. Jeśli podczas badania lekarz stwierdzi jakieś odchylenie od normy, może skierować Cię na dalsze badania do specjalisty. Odwiedzenie specjalisty jest w takim wypadku bardzo ważne, ponieważ pozwoli jak najszybciej zdiagnozować poważniejsze schorzenia.

 Anemia

Leczenie odbywa się poprzez spożywanie zapisanych przez lekarza suplementów zawierających żelazo, ale również wprowadzenie do diety produktów bogatych w ten składnik. 

Żelazo możemy znaleźć w takich produktach jak:

- Czerwone chude mięso

- Drób

- Soczewica

- Ciecierzyca

- Otręby pszenne

- Jaja

- Ser Kozi

- Warzywa: ogórki kiszone, fasola biała i czerwona, seler, kurki, pietruszka, szpinak, marchew suszona, papryka, ziemniaki, bataty, oliwki

- Mąka żytnia

- Rodzynki, suszone śliwki, jabłka suszone

- Orzechy: nerkowce, włosie, migdały blanszowane, słonecznik

- Tahini

- Soja

- Przyprawy: kminek, anyż, kurkuma, liść laurowy