Po czym poznać dobrego dietetyka? Zastanawiałaś/eś się kiedyś nad tym? Podstawową rzeczą o którą powinien Cię zapytać lub zlecić są badania laboratoryjne.

Logicznie i prosto myśląc, jeśli osoba zwana dietetykiem ułoży ci jadłospis bez wiedzy ogólnej to żaden z niej dietetyk, a twój jadłospis został zrobiony „na odczepnego”.

Ale do rzeczy, będzie krótko, zwięźle i na temat. J

Przed wizytą u dietetyka warto wykonać badania takie jak:

- Badania krwi: morfologia, cholesterol LDL, HDL, trójglicerydy, TSH, CRP. Są to badania, na które lekarz wypisuje skierowanie (choć nie zawsze chce). Zalecam również wykonanie badania poziomu witaminy D3 (metabolit 25OHD3), która jest kluczową witaminą dla organizmu (wpływa na prawidłowe uwapnienie kości, immunologię, pracę tarczycy, skłonność do chorób auto-agresywnych, niski poziom powiązany jest również z depresją, nowotworami, autyzmem). Badanie to w zwykle kosztuje ok. 60zł (w laboratoriach przyszpitalnych – zwykle jest najtaniej), niestety lekarz nie wypisze na nie skierowania, gdyż jest to badanie „specjalistyczne”. W przypadku osób otyłych warto również wykonać badania dodatkowe: HbA1c (hemoglobina glikowana – pokazuje jak stabilny był poziom cukru we krwi w ostatnich 3 miesiącach)

- Profil tarczycowy - TSH, T3, T4, anty-TPO, anty-TG. Jeżeli wyniki badań anty-TPO, anty-TG wychodzą ponad normę, może to świadczyć o chorobie Hashimoto. TSH, pomimo że zwykle wychodzi w granicach 0,27 - 4,2 nie powinno być większe niż 2 - 2,5. TSH wyższe od 2,5 świadczy o niedoczynności.

 

- Glukoza i insulina na czczo: glukoza powinna mieścić się w przedziale do 90, a wyniki powyżej 95 mogą świadczyć o insulinooporności. 
Insulina, pomimo że norma mieści się w granicach 2 - 25, nie powinna przekraczać 10

To jedynie jedne z podstawowych badań, które każdy z nas powinien wykonać przynajmniej 1-2 w roku, bez znaczenie czy wybiera się do dietetyka czy też nie. Zdrowie mamy tylko jedno.